Wet op het financieel toezicht

Sinds 1 mei 2017 geldt de Wet op het financieel toezicht (Wft) voor de hele telecommarkt. Deze wet is van toepassing op het kopen van een mobiele telefoon met abonnement op afbetaling. De overheid heeft namelijk bepaald dat als je gespreid wilt betalen, je eigenlijk een vorm van krediet aangaat. Een lening dus. Alle telecomproviders moeten voldoen aan strengere regels.

Eigenlijk is deze wet te vergelijken met een warme appeltaart. Want een puntje is lekker, maar neem niet meer dan goed voor je is.

Precies hetzelfde met Wft. Want daar bepaal je zelf of je de hele taart in één keer eet, of een puntje per keer. Zo heb je altijd een abonnement met toestel dat goed bij je past. Benieuwd wat de nieuwe wet voor jou inhoudt? Vul dan onze rekenhulp in, en je weet 't gelijk.

Je kan kiezen om het toestel:

  • In één keer betalen
  • Per maand een deel betalen
  • In één keer een deel en de rest per maand

Of je er nu voor kiest om je nieuwe toestel in één keer te betalen of in delen per maand, het bedrag dat je totaal voor het toestel betaalt, blijft altijd gelijk.

Bekijk onze abonnementen

Kies je voor gespreid betalen? Dan koop je op afbetaling

Per 1 mei 2017 is de Wet op het financieel toezicht (Wft) ook van toepassing op het kopen van een mobiele telefoon met abonnement op afbetaling. De overheid heeft namelijk bepaald dat als je gespreid wilt betalen, je eigenlijk een vorm van krediet aangaat. Een lening dus. Alle telecomproviders moeten voldoen aan strengere regels.

Het doel van de Wft is onder andere om je bewust te maken dat je een krediet aangaat en deze ook kan betalen. Zo koop je op verantwoorde wijze een nieuw toestel met abonnement.

De regels van de Wft zijn van toepassing op alle telecomproviders die een mobiele telefoon aanbieden bij een abonnement. Daarom zullen ook alle aanbieders dezelfde vragen en controles hanteren om te bepalen of je verantwoord een toestel op afbetaling kunt aanschaffen.

0% rente

Je betaalt nooit rente bij Telfort. Het bedrag dat je betaalt voor je toestel, of je het nu in een keer betaalt of gespreid, blijft dus altijd hetzelfde.


Wat verandert er precies door deze nieuwe wet?

Wanneer je een toestel met abonnement koopt, zijn op je factuur de kosten voor het toestel en de kosten voor je abonnement gesplitst. Op deze manier is het voor jou duidelijk hoe je maandbedrag is opgebouwd.

Bij aanschaf van een nieuw toestel met een gespreide betaling van 250,- of meer, vragen we je een aantal extra gegevens in te vullen. Dat hoort bij de Inkomens- en Lastentoets.

Hierbij vragen we je naar:

  • je gezinssamenstelling
  • maandelijkse huur of hypotheekrente
  • je netto maandinkomen uit werk of uitkering

Na het invullen van deze vragen, voeren we een check uit bij het BKR. Hier wordt gekeken welke lopende leningen je hebt en of er sprake is van betaalachterstanden. Daarnaast wordt een krediet vanaf 250 euro, geregistreerd bij BKR. Het betreft hier een positieve registratie. Dat is een zelfde soort registratie als de mogelijkheid om rood te staan bij de bank.

Als de check bij BKR akkoord is en er geen betalingsachterstanden zijn, kan je de bestelling afronden. Heb je een negatieve BKR-uitkomst? Dan zullen wij alternatieve toestellen tonen die beter passen bij jouw situatie.

Bereken nu alvast je maximale krediet

Wil je nu alvast weten wat je maximale krediet is? Bereken het gemakkelijk met onze rekenhulp.

Een negatieve uitkomst van BKR, wat nu?

Op basis van jouw gegevens kan het BKR een negatieve uitkomst geven. Dit betekent dat het niet mogelijk is het toestel en abonnement met het gekozen krediet te kopen. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • De maandlasten van het gekozen abonnement zijn financieel niet verantwoord. Je hebt al meerdere lopende kredieten, waardoor je het gekozen bedrag niet meer kunt lenen.
  • Een negatieve BKR-registratie vanwege bijvoorbeeld een betalingsachterstand.
  • De hoogte van je inkomen is niet toereikend genoeg.

Geen paniek. Er zijn alternatieven:

Er zijn verschillende opties om je bestelling af te ronden:

  1. Betaal vooraf eenmalig een hoger bedrag voor je toestel. Hiermee verlaag je je maandelijkse kosten en dus je krediet
  2. Betaal je toestel in één keer
  3. Bestel een Sim Only abonnement
  4. Kies een goedkoper toestel

Wat betekent gespreid betalen bij Telfort?

  • Je betaalt geen rente
    Bij ons is de rente altijd 0% voor gespreid betalen. Je betaalt dus niks extra's voor je toestel.
  • Je verspreidt de kosten over een langere periode
    Je hoeft je toestel niet in één keer af te betalen, maar verspreidt het over de looptijd van je abonnement.
  • Lagere maandkosten na de vaste periode
    Na de looptijd van je contract heb je het toestel afbetaald. Je betaalt dan geen kosten meer voor je toestel.
  • Kies voor een nieuw toestel of Sim Only
    Kies na de looptijd van je abonnement voor een nieuw toestel met abonnement, of blijf je toestel gebruiken met een Sim Only abonnement

KPN Finance BV

Als je een abonnement met toestel wilt nemen, kun je dat regelen bij een van onze winkels, callcenter, onze website of bij één van onze partners die namens Telfort abonnementen verkoopt. Je sluit dan een contract met KPN BV. Kies je ervoor om je toestel in meerdere termijnen af te betalen, dan ga je een kredietovereenkomst aan met KPN Finance BV. KPN Finance BV is een dochteronderneming van KPN BV en verleent de kredieten aan gebruikers van KPN en Telfort.

Op de overeenkomst die je sluit met KPN Finance B.V. zijn de Algemene Voorwaarden en Aanvullende Voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden zijn te downloaden via: www.telfort.nl/voorwaarden. Ook kun je alles nog eens rustig nalezen in de KPN informatie brochure Wft. Deze is hieronder te downloaden.

VFN Gedragscode

KPN Finance BV is aangesloten bij de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN). De VFN zet zich in voor een gezonde leenmarkt in Nederland met het bevorderen van verantwoorde kredietverlening als doel. Als lid van de VFN, dient KPN zich te houden aan de door de VFN opgestelde en door AFM goedgekeurde VFN Gedragscode. De VFN Gedragscode waarborgt het tegengaan van overkreditering door acceptatie op basis van verantwoorde leennormen.

Logo van Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland

Europees Standaard Formulier

In dit document staan alle belangrijke voorwaarden van het gespreid betalen vermeld.

Europees Standaard FormulierPDF (79,7 kB)

Klachtenprocedure en Kifid

KPN Finance B.V. is aangesloten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Bij het Kifid kun je terecht met een klacht over een financieel product, in dit geval het krediet voor je mobiele telefoon. Je kunt bij het Kifid niet terecht met klachten over je abonnement.

Leg je klacht altijd eerst voor aan KPN Finance B.V. via deze opties. Ben je dan niet tevreden over de uitkomst? Dan kun je terecht bij het Kifid. Op deze manier helpt Kifid jou binnen de juridische mogelijkheden.

Goederenovereenkomst

Bekijk hier de goederenovereenkomst:

Goederenkredietovereenkomstpdf (366 kB)

Telecomkredietcode

Download hier de Telecomkredietcode:

Telecomkredietcodepdf (316,9 kB)

Informatie brochure Wft

Download hier de informatie brochure Wft

Informatie brochure Wftpdf (708,7 kB)

Meest gestelde vragen

Wat is de Wet op het financieel toezicht (Wft)?

De Wet op het financieel toezicht (Wft) is een wet waarin regels en richtlijnen zijn beschreven die gelden voor financiële producten: sparen, beleggen, verzekeren en lenen. Het gespreid betalen van een toestel is een goederenkrediet (een vorm van een lening). De regels en richtlijnen van de Wft zijn dus vanaf 1 mei 2017 van toepassing bij het gespreid betalen van een toestel..

Waarom houdt de AFM toezicht op mobiele telefoons?

Mobiele telefoons worden vaak in combinatie met een telefoonabonnement aangeboden voor een vaste prijs per maand. De looptijd is meestal 12 of 24 maanden. Dit betekent dat de kosten van de mobiele telefoon in deze periode worden afbetaald. Koop op afbetaling is een vorm van krediet. Bij het aangaan van een dergelijke kredietovereenkomst moeten consumenten worden beschermd door de eisen die daarvoor in de Wet op het Financieel Toezicht (Wft) zijn opgenomen.

Mag Telfort een krediet verstrekken?

Telfort is bemiddelaar in kredieten voor KPN Finance BV. KPN Finance BV heeft een kredietvergunning. Om een vergunning te krijgen hebben wij onder andere een bestuur aangesteld dat is goedgekeurd door de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Deze vergunning is een voorwaarde om een toestel op afbetaling aan te mogen bieden.

Moeten andere providers ook aan de regels van de Wft voldoen?

Ja, de Wft geldt ook voor alle andere providers voor zover zij gespreid betalen aanbieden. Dit betekent dat alle providers die abonnementen aanbieden in combinatie met een toestel en waarbij het toestel middels gespreid betalen wordt aangeboden, volledig aan de Wft-regels moeten voldoen.

Vanaf wanneer gelden de regels van de Wft?

Met de AFM zijn twee implementatie data afgesproken. De eerste datum is 1 januari 2017. Vóór 1 januari moeten de abonnementen met toestel voldoen en moet de krediettabel en kredietwaarschuwing zijn geïntroduceerd. De tweede datum is 1 mei. Vóór 1 mei moeten de overige regels van de Wft zijn doorgevoerd. Hierbij kan je onder andere denken aan de inkomens- en lastentoets (een toets waarbij op basis van een aantal vragen een maximaal te lenen bedrag wordt aangegeven), registratie bij het BKR (een overheidsinstelling die schulden en kredieten van consumenten registreert) en de kredietovereenkomst.

Algemene voorwaarden van gespreid betalen

Op de overeenkomst die je sluit met KPN Finance BV, zijn de Algemene Voorwaarden en Aanvullende Voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden zijn te downloaden via www.telfort.nl/voorwaarden

Waar kan ik een klacht over het krediet indienen?

KPN Finance B.V. is aangesloten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Bij het Kifid kun je terecht met een klacht over een financieel product, in dit geval het krediet voor je mobiele telefoon. Je kunt bij het Kifid niet terecht met klachten over je abonnement.

Leg je klacht altijd eerst voor aan KPN Finance B.V. via de klantenservice van Telfort. Ben je dan niet tevreden over de uitkomst? Dan kun je terecht bij het Kifid. Op deze manier helpt Kifid jou binnen de juridische mogelijkheden.

Wat is de berekening die bepaalt hoeveel je voor het toestel betaalt?

Een rekenvoorbeeld wordt hieronder doormiddel van een tabel uitgelegd.

Wat doet Telfort met de gegevens die je invult?

Wij gaan altijd vertrouwelijk om met de gegevens die jij verstrekt. De gegevens worden opgeslagen in ons systeem, maar nooit gedeeld met derde partijen. De gegevens die je invult voor bijvoorbeeld de Inkomens- en Lastentoets, zijn vereist om de kredietberekening te kunnen maken die de Wft stelt aan het verstrekken van een toestel op afbetaling.

Wat betekent een negatieve BKR-registratie?

Een negatieve BKR-registratie kan verschillende dingen betekenen. Het kan bijvoorbeeld betekenen dat je al veel kredieten bij andere partijen hebt lopen, je een betaalachterstand hebt of een oudere negatieve registratie is blijven staan. KPN kan niet zien wat de reden is van de negatieve registratie, hiervoor moeten we je doorverwijzen naar je financieel adviseur.

Moet ik ook een inkomens en BKR check doen als ik mijn abonnement verleng?

Ja, ook voor verlengende klanten die een toestel op afbetaling willen, zijn we vanaf 1 mei 2017 verplicht om deze toetsen af te nemen. Dit omdat er net als bij nieuwe klanten, wettelijk getest moet worden of je de kosten voor de koop of afbetaling kunt dragen. Let er wel op dat we voor het doen van een BKR check je geboortenaam (meisjesnaam) nodig hebben. Sta je niet bij Telfort geregistreerd onder je geboortenaam? Dan kun je je naam op het contract voor Telfort Mobiel laten wijzigen

Kan ik mijn lening tussentijds aflossen?

Ja, vanaf 1 mei kan dit via dit KPN webformulier waarmee je een aanvraag indient om je toestelkrediet in één keer af te lossen. Dit geldt alleen voor abonnementen die afgesloten zijn vanaf 1 mei 2017. Je ontvangt dan een iDeal betalingsverzoek en na betaling, wordt je abonnement omgezet in een Sim Only abonnement. Je lening wordt binnen 5 werkdagen bij BKR beëindigd. Het beëindigde krediet heeft dan geen invloed meer op toekomstige leningen of hypotheken. Het is alleen mogelijk om het volledige geleende bedrag af te lossen, niet om een deel van het krediet af te lossen en een deel te behouden.

Restbedrag

Wil je weten wat je openstaande toestelkrediet is? Vul dan dit KPN webformulier in. Je ontvangt binnen 2 werkdagen een e-mail met het openstaande kredietbedrag.    

Hoe moet ik mijn geboortenaam doorgeven voor een juiste BKR- registratie?

Wij hebben je correcte geboortenaam nodig om je toestelkrediet te registreren bij BKR. Dit is de naam zoals je bekend staat bij de Gemeentelijke  basisadministratie persoonsgegevens (GBA). Zonder BKR registratie zijn wij verplicht om de resterende termijnbetalingen in 1 keer in rekening brengen. Geef daarom zo snel mogelijk je geboortenaam door en bel 0900-9596 (gebruikelijke belkosten).