Blog

Sim Only versus Prepaid: dit zijn de verschillen

11 juni 2018 14:04

Je vindt het belangrijk om bereikbaar te zijn voor familie en vrienden, maar je wilt ook graag je mobiele telefoonkosten laag houden. In dat geval zijn Sim Only en Prepaid twee ideale opties. Maar wat zijn nu eigenlijk de verschillen? We sommen ze voor je op.

Het contract

Een Sim Only abonnement sluit je af voor een maand of 2 jaar. Hier betaal je maandelijks een vast bedrag voor bellen, sms’en en internet en maak je gebruik van je eigen toestel. MB’s die je overhoudt, neem je 2 maanden mee. Perfect voor als je je maandelijkse kosten laag wilt houden.

Bij Prepaid houd je je telefoonkosten zo laag als je zelf wilt. Je belt, sms’t en internet door je Prepaid kaart op te waarderen met tegoed. Is je tegoed op? Dan bepaal je zelf hoeveel en wanneer je het opwaardeert. Als je eens in de 6 maanden belt, sms’t, een bundel koopt of opwaardeert, is je Prepaid beltegoed onbeperkt houdbaar bij Telfort. Ideaal als je niet vaak gebruikmaakt van je mobiele telefoon en geen abonnement aan wilt gaan.

De kosten

Vergelijk je Sim Only met een normaal telefoonabonnement, dan zal je misschien opvallen dat de abonnementskosten van een Sim Only abonnement erg laag zijn. De reden is dat je geen abonnement aangaat in combinatie met een telefoon. De telefoon koop je los of je plaatst de Sim Only simkaart in een telefoon die je al hebt. Het toestel moet dan wel simlockvrij zijn. Neem bijvoorbeeld een Sim Only voor 12,50 per maand inclusief 150 belminuten en 1 GB. Je betaalt dan slechts 0,05 cent per minuut.

Met Prepaid is het tarief per belminuut en MB altijd wat hoger dan bij Sim Only. Zo betaal je 0,36 cent per minuut en 0,08 cent per sms-bericht wanneer je kiest voor Prepaid beltegoed. Heb je de belbundel Prepaid 15 geactiveerd? Dan betaal je slechts 0,15 cent per minuut/bericht. Je kan ook een internetbundel activeren. Deze variëren van 50 MB voor 2,50 tot 1000 MB voor 14,-. Maar let op: de prepaid internetbundels hebben een houdbaarheid van 31 dagen.

Internet in de EU

Je krijgt geen verrassingen in het buitenland met je Sim Only abonnement, want je belt en internet in de hele EU met dezelfde bundel. Je maakt namelijk gebruik van dezelfde tarieven als in Nederland. Heb je een internetbundel van 1 GB? Dan kun je zowel in Nederland als in de hele EU gebruikmaken van die 1 GB. Het enige waar je aan moet denken als je in het buitenland zit, is dat je je dataroaming aanzet. Dit doe je in de instellingen op je mobiele telefoon. Hulp nodig? Bekijk hier de handleiding en verdere instructies voor jouw toestel.

Heb je Prepaid? Dan is het mogelijk om internet te gebruiken in het buitenland, maar hiervoor heb je een internetbundel nodig. De kosten van een bundel worden van je tegoed geschreven. Handig: je ontvangt een berichtje wanneer je bundel bijna op is en afloopt.

Vanaf 15 juni 2017 kun je als Prepaid klant in de hele EU gebruikmaken van alle bundels zonder extra kosten. Ook is gebeld worden binnen de EU gratis en zullen EU bundels niet meer te bestellen zijn. Helaas is het om technische redenen nog niet mogelijk om nationaal tarief te hanteren, daarom hanteren we tijdelijke tarieven. Wanneer dit wel mogelijk is, laten wij je een maand van tevoren weten.

Inzicht in je bundel

Voor alle Telfort klanten is het mogelijk de status van de tegoeden in te zien. Dit doe je online via Mijn Telfort of de app Mijn Telfort (iOS en Android). Heb je Prepaid? Dan kan je ook gratis het woord BELSTATUS sms’en naar 1266 om het tegoed van je bundel op te vragen.

Geschreven door Kim

Blijf op de hoogte over tech en telecom met onze blog artikelen.

~Kim
prepaid
Sim only
Hoe zit dat

Meest populaire blog artikelen

Batterij van je telefoon snel leeg? Haal meer uit je telefoon batterij

Makkelijk je telefoon opschonen met deze 4 handige tips

In 4 stappen een verbeterde WiFi snelheid

Contacten overzetten naar je nieuwe telefoon? Zo doe je dat

Telefoon kwijt? Zo kan je hem weer traceren

Het verschil tussen koper en glasvezel internet uitgelegd