Het is fijn als je bedrade internet en WiFi thuis altijd goed en snel werken. In de praktijk is dat ook meestal het geval. De internetsnelheid van jouw Telfort Thuis abonnement is de hoogst haalbare snelheid bij ideale omstandigheden. Het kan in praktijk voorkomen dat de snelheid lager ligt. Daar zijn meerdere redenen voor.
Pakket | Downloadsnelheid | Uploadsnelheid | Wat kun je er mee? |
---|---|---|---|
Internet Standaard | 50 MB/s | 5 MB/s | Ideaal voor surfen, mailen, Facebooken en YouTube filmpjes kijken. |
Extra snelheid | 100 MB/s | 10 MB/s | Perfect om met meerdere apparaten tegelijk snel te surfen, video's te streamen en te downloaden. Alleen als je een ADSL aansluiting gebruikt. |
Extra snelheid | 100 MB/s | 100 MB/s | Ideaal om met meerdere computers tegelijk razendsnel te surfen, gamen en muziek en films te downloaden. Alleen mogelijk bij glasvezel. |
Extra snelheid | 200 MB/s | 200 MB/s | Super geschikt om grote bestanden te uploaden, thuis te werken, te gamen en muziek en films te downloaden. Alleen mogelijk bij glasvezel. |
Wil je internetsnelheid op dit moment testen, dan kun je hiervoor een test uitvoeren.
Ben je benieuwd wat de maximaal haalbare snelheden zijn op jouw adres? Doe dan de postcodecheck.
Type snelheid | Wat betekent dit? | Hoe wordt het gemeten? |
---|---|---|
Geadverteerde down- en uploadsnelheid | Dit is de maximale ‘tot’ snelheid van het gekozen pakket. Of je deze snelheid ook haalt, hangt af van je adres. | Niet. Dit is de snelheid die bij het pakket hoort. |
Maximale down- en uploadsnelheid | Dit is de maximale snelheid op jouw adres. Wel kan dit lager zijn door het pakket dat je kiest. Bijvoorbeeld: de maximale snelheid op jouw adres is 100 Mb/s, maar je kiest voor een pakket van 50 Mb/s. Dan is 50 Mb/s de snelheid die je maximaal haalt. | In 1 van de 10 metingen moet op z’n minst 90% van de maximale down- en uploadsnelheid worden gehaald. |
Normaal beschikbare down-en uploadsnelheid | De snelheid die de internetverbinding in de praktijk haalt op een willekeurig moment van de dag. | Deze snelheid is 85% of meer van de maximale down- en uploadsnelheid. Dit moet in 8 van de 10 metingen worden gehaald. |
Minimale down- en uploadsnelheid | De snelheid die de internetverbinding altijd minimaal zou moeten kunnen halen. | Deze snelheid is 75% of meer van de maximale down- en uploadsnelheid. De gemeten snelheid mag nooit onder de minimale snelheid liggen. |
In ons netwerk deel je je aansluiting tussen je huis en de wijkcentrale niet met andere klanten. We zetten de maximaal beschikbare bandbreedte op je aansluiting in om in de hoogste kwaliteit te kunnen bellen, tv kijken en internetten.
De maximale internetsnelheid hangt af van je contract of de maximaal beschikbare bandbreedte op je aansluiting. Ook op deze aansluiting heeft verkeer voor bellen en televisie voorrang op het internetverkeer (“Quality of Service”). Als de maximaal beschikbare bandbreedte is bereikt, kan het betekenen dat bellen of televisiekijken ten koste gaat van de internetsnelheid.
Ook als je tv niet aan staat, maar de tv-ontvanger wel, wordt het tv-signaal verstuurd naar de tv-ontvanger. Dit kan ten koste gaan van je internetsnelheid. Dit hangt af van de beschikbare bandbreedte op de verbinding, de maximale snelheid van je internetpakket en het aantal tv-signalen op dat moment.
Zonder deze “Quality of Service" kan de kwaliteit van bellen en tv kijken omlaag gaan wanneer er tegelijkertijd een grote download over internet bezig is. Televisie kijken heeft dus invloed op de internetsnelheid. Dit kan oplopen tot 4 Mb (SD), 8 Mb (HD) of 20 Mb (4K) per tv-ontvanger die aanstaat.
De snelheid (uitgedrukt in Mbit/s) van je internetverbinding kun je meten via een onafhankelijke test op http://kpn-itns.speedtestcustom.com/.
Zorg ervoor dat je apparaat via een kabel verbonden is met je modem als je je internetsnelheid test. Om de werkelijke snelheid vast te stellen, mag je tijdens de meting geen andere diensten gebruiken die gebruik maken van je TV- of internetverbinding (Interactieve TV, bellen, downloaden, browsen etc.). Deze diensten zijn van invloed op de gemeten snelheid en moeten dus tijdelijk uit staan tijdens de meting.
Je moet minimaal 10 metingen doen om een goed beeld van de internetsnelheid te krijgen. Deze metingen moeten binnen 3 tot 7 dagen plaatsvinden. Daarnaast moet er in ieder geval een uur tussen elke afzonderlijk meting zitten. Zorg ervoor dat je via een kabel verbindt met je modem en dus niet via WiFi. Zorg er ook voor dat de Interactieve TV ontvangers en andere apparaten die met internet verbonden zijn uit staan. Schrijf het tijdstip, datum en de uitkomst van de meting op.
Als je de minimale internetsnelheid niet haalt, kan dat meerdere oorzaken hebben. Het kan te maken hebben met de kabels in of naar je huis. Maar het kan ook komen doordat de bovenstaande stappen niet goed zijn opgevolgd.
Neem in dat geval contact op met onze klantenservice. We kunnen dan onderzoeken wat de oorzaak is en of die kan worden verholpen, of dat een ander abonnement mogelijk beter bij je past.
We doen ons best om jou de hoogst mogelijke internetsnelheid te geven. Maar de snelheid die je haalt op je telefoon of laptop is altijd lager dan de snelheid op de hoodfdaansluiting. Hoe komt dat?
Buitenshuis komt dit door: de afstand tot de wijkcentrale en de internettechniek die beschikbaar is op jouw adres. Lees hieronder meer over de oorzaken.
De internetsnelheid die jij ervaart zal altijd verschillen gedurende de dag. Dit komt doordat de drukte op het wereldwijde internet voortdurend verandert. Daarnaast kunnen de websites die je bezoekt soms overbelast zijn of maar een bepaalde snelheid toelaten, waardoor je mogelijk minder snel surft.
Ook de maximale capaciteit van het binnenlandse netwerk en de internationale bandbreedte kunnen invloed hebben op je snelheid.
De manier waarop je je internet aansluit bij je thuis, heeft invloed op de maximale internetsnelheid. Als je bijvoorbeeld je modem niet direct op de hoofdaansluiting aansluit, zal je nooit de hoogst mogelijke internetsnelheid halen. Lees hieronder meer over invloeden op de internetsnelheid.
Bij gewoon surf- of kijkgedrag kun je thuis gemakkelijk met meerdere mensen tegelijk internetten of TV kijken. Maar als je grote bestanden downloadt en tegelijk televisie kijkt of andere online videofilmpjes, is het mogelijk dat je merkt dat je internetsnelheid afneemt. Dit komt omdat een van deze activiteiten dan alle snelheid (dit noemen we bandbreedte) gebruikt waardoor er minder overblijft voor de andere activiteiten. Dit gebeurt vooral bij lage internetsnelheden.
Als je computer updates binnenhaalt, legt dit ook tijdelijk beslag op je beschikbare bandbreedte. Je computer zoekt regelmatig automatisch naar nieuwe updates en haalt deze binnen via het internet.
Naast het gebruik van meerdere computers of tablets, heeft Interactieve Televisie ook invloed op uw internetsnelheid. Interactieve TV en Bellen hebben altijd voorrang op het overige internetverkeer, zoals downloads.
Wil je graag meer weten over WiFi? Op telfort.nl/wifi geven we je tips voor het optimaal instellen van WiFi. Ook geven we je advies over hoe je in en rondom je woning het beste uit je WiFi kunt halen.
Telfort maakt gebruik van het mobiele netwerk van KPN. Het KPN-netwerk bestaat uit drie datanetwerken: 2G, 3G en 4G. Standaard kan iedereen met een Telfort abonnement (dat is afgesloten na 1 oktober 2010) gratis gebruik maken van 4G. Lees hier meer over de snelheid van ons mobiele netwerk en de factoren die de snelheid van mobiel internet beïnvloeden. Ook geven we je tips om problemen met slecht bereik op te lossen.
Internetproviders en de overheid hebben onderling afspraken gemaakt dat aangeboden internetsnelheden duidelijk moeten zijn. Dit heet de Gedragscode Transparantie Internetsnelheden. Telfort houdt zich aan deze gedragscode. Je kunt de gedragscode hieronder downloaden.
Gedragscode Transparantie Internetsnelhedenpdf (235,3 kB)Heb je onze tips doorlopen, maar voldoet de snelheid toch niet aan de verwachtingen? Neem dan gerust contact met ons op. We kijken graag samen naar een passende oplossing.