De snelheid van onze netwerken


Het is fijn dat je internetaansluiting altijd en snel werkt. In de praktijk is dat ook meestal het geval. De internetsnelheid van jouw Telfort abonnement is de hoogst haalbare snelheid bij ideale omstandigheden. Het kan in prakijk voorkomen dat de snelheid lager ligt. Daar zijn meerdere redenen voor.

Pakket Downloadsnelheid Uploadsnelheid Wat kun je er mee?
Internet Standaard 50 MB/s 5 MB/s Ideaal voor surfen, mailen, facebooken
en YouTube filmpjes kijken.
Extra snelheid tot 100 / 10Mb/s 100 MB/s 10 MB/s Perfect om met meerdere apparaten
tegelijk snel te surfen, video's
te streamen en te downloaden. Alleen als je een ADSL aansluiting gebruikt.
Extra snelheid tot 100 Mb/s / 100 Mb/s 100 MB/s 100 MB/s Ideaal om met meerdere computers
tegelijk razendsnel te surfen, gamen
en muziek en films te downloaden. Alleen mogelijk bij glasvezel.
Extra snelheid tot 200 Mb/s / 200 Mb/s 200 MB/s 200 MB/s Bijzonder geschikt om grote bestanden
te uploaden, thuis te werken, te gamen
en muziek en films te downloaden. Alleen mogelijk bij glasvezel.


Welke snelheid heb ik?

Wil je internetsnelheid op dit moment testen, dan kun je hiervoor een onafhankelijke speedtest uitvoeren.

Internetsnelheid testen




Maximaal haalbare snelheid

Ben je benieuwd wat de maximaal haalbare down- en upload snelheid is op jouw adres? Doe dan de postcodecheck.

Postcodecheck

Welke internetsnelheid kan ik verwachten

  • Internetsnelheden

    Type snelheid Wat betekent dit? Hoe wordt het gemeten?
    Geadverteerde down- en uploadsnelheid Dit is de maximale ‘tot’ snelheid van het gekozen pakket. Of je deze snelheid ook haalt, hangt af van je adres. Niet. Dit is de snelheid die bij het pakket hoort.
    Maximale down- en uploadsnelheid Dit is de maximale snelheid op jouw adres. Wel kan dit lager zijn door het pakket dat je kiest. Bijvoorbeeld: de maximale snelheid op jouw adres is 100 Mb/s, maar je kiest voor een pakket van 50 Mb/s. Dan is 50 Mb/s de snelheid die je maximaal haalt. In 1 van de 10 metingen moet op z’n minst 90% van de maximale down- en uploadsnelheid worden gehaald.
    Normaal beschikbare down-en uploadsnelheid De snelheid die de internetverbinding in de praktijk haalt op een willekeurig moment van de dag. Deze snelheid is 85% of meer van de maximale down- en uploadsnelheid. Dit moet in 8 van de 10 metingen worden gehaald.
    Minimale down- en uploadsnelheid De snelheid die de internetverbinding altijd minimaal zou moeten kunnen halen. Deze snelheid is 75% of meer van de maximale down- en uploadsnelheid. De gemeten snelheid mag nooit onder de minimale snelheid liggen.

  • De invloed van televisie en bellen op de internetsnelheid

    In ons netwerk deel je je aansluiting tussen je huis en de wijkcentrale niet met andere klanten. We zetten de maximaal beschikbare bandbreedte op je aansluiting in om het verkeer van alle diensten te transporteren.

    De maximale internetsnelheid wordt beperkt door je contract of de maximaal beschikbare bandbreedte op je aansluiting. Ook op deze aansluiting heeft verkeer voor bellen en televisie voorrang op het internetverkeer (“Quality of Service”). Als de maximaal beschikbare bandbreedte is bereikt, kan het betekenen dat bellen of televisiekijken ten koste gaat van de internetsnelheid. Het gaat hierbij om het ontvangen van tv-signalen.

    Ook als het televisietoestel niet aan staat, maar de tv-ontvanger wel, wordt het tv-signaal verstuurd naar de tv-ontvanger en kan dit ten koste gaan van de internetsnelheid. Dit hangt af van de beschikbare bandbreedte op de verbinding, de maximale snelheid van je internet pakket en hoeveel tv-signalen verstuurd worden.

    Zonder dit “Quality of Service”-mechanisme kan bellen en televisie merkbaar in kwaliteit verslechteren wanneer er tegelijkertijd een grote download plaatsvindt. Het kijken van televisie heeft dus invloed op de internetsnelheid, dit kan oplopen tot 4mbit (SD) 8mbit (HD) of 20mbit (4K) per tv-ontvanger die aanstaat.

  • Hoe kun je je internetsnelheid meten?

    De snelheid (uitgedrukt in Mbit/s) van je internetverbinding kun je meten via de speedtest op http://kpn-itns.speedtestcustom.com/. Dit is een onafhankelijke speedtest van Ookla.

    Het meten van je internetsnelheid moet gedaan worden vanaf je eigen apparaat dat verbonden is via een kabel met de modem. Verouderde apparatuur of apparatuur waarop niet de meest recente updates zijn geïnstalleerd kunnen te lage resultaten geven en moeten niet worden gebruikt. Om de werkelijke snelheid te meten is het noodzakelijk om geen andere diensten te gebruiken die gebruik maken van data (Interactieve TV, bellen, downloaden, browsen etc.). Deze diensten zijn van invloed op de gemeten snelheid en dienen dus uitgeschakeld te blijven tijdens de meting.

    Om een realistisch beeld van de internetsnelheid te krijgen is het noodzakelijk om minimaal 10 metingen te doen binnen een tijdspanne van minimaal 3 tot maximaal 7 dagen met in ieder geval een uur tussen elke afzonderlijk meting. Zorg ervoor dat je verbonden bent via een kabel en niet via WiFi, dat de Interactieve TV ontvangers uitgeschakeld zijn en ook dat andere apparaten die data verbruiken uitgeschakeld zijn. Noteer het tijdstip, datum en de uitkomst van de meting.

  • Wat als je de snelheid niet haalt?

    Het niet behalen van de te verwachten snelheid kan verschillende oorzaken hebben. Die oorzaken kunnen zowel zijn dat de metingen niet volgens het bovenstaande zijn gedaan, als bijzondere omstandigheden in de infrastructuur (bijv. door eerder opgetreden kabelbreuken of andere technische omstandigheden) die ervoor zorgen dat de te verwachten snelheid niet wordt gehaald.

    Neem in dat geval contact op met onze klantenservice. We kunnen dan onderzoeken wat de oorzaak is en of die kan worden verholpen, of dat een ander abonnement mogelijk beter past.

Waarom is mijn internet trager dan verwacht?

We doen ons best om jou de hoogst mogelijke internetsnelheid te geven. Maar de snelheid die je huis binnenkomt is altijd hoger dan de snelheid die je haalt terwijl je met je telefoon of laptop op de bank zit is altijd lager. Hoe komt dat:

Buiten je huis

Buitenshuis komt dit door: de afstand tot de wijkcentrale en de internettechniek die beschikbaar is op jouw adres. Lees hieronder meer over de oorzaken.

  • Afstand tot de wijkcentrale bij VDSL of ADSL

    Bij VDSL en ADSL heeft de afstand tot de wijkcentrale invloed op de internetsnelheid. Om de afstand tot jouw wijkcentrale zo kort mogelijk te maken (400-800 meter) plaatsen wij meerdere kleine wijkcentrales in bepaalde wijken.

  • Maximale snelheid VDSL en ADSL

    Met VDSL haal je een internetsnelheid tot 50Mbit/s en een uploadsnelheid van 10 Mbit/s als je binnen 1200 meter van de wijkcentrale woont. De maximale snelheid van ADSL is 20 Mbit/s.

  • Afstand tot the wijkcentrale bij Glasvezel

    Bij glasvezel maakt het niet uit hoe ver je van de wijkcentrale woont omdat lichtsignalen met een snelle laserstraal door de dunne glasvezel worden gestuurd.

  • Maximale internetsnelheid Glasvezel

    Glasvezel is de snelste internetverbinding (maximaal 500 Mbit/s) maar is niet op ieder adres beschikbaar. Telfort is voortdurend bezig om meer locaties te verbinden met sneller internet. Op dit moment rolt Telfort zowel glasvezel als VDSL (de opvolgers van ADSL) uit in veel delen van Nederland. Nu al is voor meer dan 70% van de huishoudens een snelheid mogelijk van 40 Mbit/s of hoger. Doe de postcodecheck om te controleren welk pakket je kunt bestellen.

  • De drukte op het internet

    De internetsnelheid die jij ervaart zal altijd verschillen gedurende de dag. Dit komt omdat de drukte op het wereldwijde internet voortdurend verandert. Daarnaast kunnen de websites die je bezoekt soms overbelast zijn of maar een bepaalde snelheid toelaten, waardoor je mogelijk minder snel surft.

    Overige externe factoren die bepalend kunnen zijn voor de snelheid van jouw internetverbinding zijn de capaciteit van het binnenlandse netwerk en de internationale bandbreedte.

In je huis

De manier waarop je je internet aansluit bij je thuis heeft invloed op de maximale internetsnelheid. Als je bijvoorbeeld je modem niet direct op de hoofdaansluiting aansluit, zal je nooit de hoogst mogelijke internetsnelheid halen. Lees hieronder meer over invloeden op de internetsnelheid.

  • Punt waar de telefoonlijn het huis binnenkomt

    Om een maximale internetsnelheid te halen, sluit je de modem direct aan op het punt waar de telefoonlijn jouw huis binnenkomt. Hoe meer kabels je gebruikt en hoe langer de kabels zijn, hoe lager je internetsnelheid zal zijn.

  • Gebruik een korte kabel bij de hoofdaansluiting

    Wanneer je de modem verbindt met deze hoofdaansluiting (het zogenaamde ISRA punt), kun je dat het beste doen met een korte kabel van ongeveer 30 cm. Deze kabel wordt door Telfort geleverd en zit in het installatiepakket. De hoofdaansluiting (ISRA-punt) zit meestal in je meterkast, maar soms zit hij in je woonkamer of kelder.

  • Bekabeld is altijd sneller dan draadloos

    Als je van internet gebruik maakt met je computer, dan sluit je je computer bij voorkeur met een kabel aan op de modem. Een verbinding met een ethernetkabel is altijd sneller en stabieler dan een draadloze WiFi verbinding.

  • Gebruik de juiste kabels

    Bij slechte of verkeerde kabels is je internetsnelheid niet optimaal. Gebruik alleen cat5e of cat6 ethernetkabels en géén platte kabels. Alleen cat5e of cat6 ethernetkabels kunnen hoge snelheden aan. De ethernetkabels worden meegeleverd in het installatiepakket van Telfort.

  • Zorg voor de juiste computerinstellingen

    De juiste instellingen van je computer en netwerkkaart verhogen je internetsnelheid enorm. Daarnaast is het belangrijk om virussen en andere kwaadaardige programma’s buiten de deur te houden. Lees hier hoe je bekabeld internet instelt, hoe je WiFi instelt of hoe je je WiFi snelheid kunt verbeteren.

  • Het aantal aangesloten apparaten

    Aantal mensen dat op internet zit

    Bij gewoon surf- of kijkgedrag kun je thuis gemakkelijk met meerdere mensen tegelijk internetten of TV kijken. Maar als je grote bestanden downloadt en tegelijk televisie kijkt of andere online videofilmpjes, is het mogelijk dat je merkt dat je internetsnelheid langzamer worden. Dit komt omdat een van deze activiteiten dan alle snelheid (dit noemen we bandbreedte) gebruikt waardoor er minder overblijft voor de andere activiteiten. Dit kan vooral gebeuren bij lage internetsnelheden.

    Automatische updates

    Als je computer updates binnenhaalt, legt dit ook tijdelijk beslag op je beschikbare bandbreedte. Je computer zoekt regelmatig automatisch naar nieuwe updates en haalt deze binnen via het internet.

    Interactieve Televisie

    Naast het gebruik van meerdere computers of iPads, heeft Interactieve Televisie ook invloed op uw internetsnelheid. Interactieve TV en Bellen hebben altijd voorrang op het overige internetverkeer, zoals downloads.

Informatie over WiFi

Wil je graag meer weten over WiFi? Op telfort.nl/wifi geven we je tips voor het optimaal instellen van WiFi. Ook geven we je advies over hoe je in en rondom je woning het beste uit je WiFi kunt halen.

Alles over WiFi



De snelheid van ons mobiele netwerk

Telfort maakt gebruik van het mobiele netwerk van KPN. Het KPN-netwerk bestaat uit drie datanetwerken: 2G, 3G en 4G. Standaard kan iedereen met een Telfort abonnement (dat is afgesloten na 1 oktober 2010) gratis gebruik maken van 4G. Lees hier meer over de snelheid van ons mobiele netwerk en de factoren die de snelheid van mobiel internet beïnvloeden. Ook geven we je tips om problemen met slecht bereik op te lossen.



Gedragscode


Tussen internetproviders en de overheid zijn er afspraken gemaakt over de transparantie omtrent de aangeboden snelheden. Telfort houdt zich aan deze gedragscode. Je kunt de gedragscode hieronder downloaden.

Gedragscode Transparantie Internetsnelhedenpdf (235,3 kB)

Niet tevreden?

Heb je onze verbetertips doorlopen, maar voldoet de snelheid toch niet aan de verwachtingen? Neem dan gerust contact met ons op. We kijken graag samen naar een passende oplossing.