Vind het antwoord op je vraag

Selecteer het product waar je een vraag over hebt.

Gebruikskosten factuur Mobiel hoger dan verwacht


Op je factuur staan extra kosten voor het gebruik van je telefoon. Je betaalt gebruikskosten als je meer minuten, MB’s of sms’jes hebt gebruikt dan je in je bundel hebt. Daarnaast worden sommige kosten altijd buiten de bundel in rekening gebracht. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor bellen naar 0900-nummers en betaalde sms-diensten. In Mijn Telfort kun je altijd en overal zien welke kosten je precies gemaakt hebt. Download de Mijn Telfort app en zorg dat je altijd en overal inzicht hebt in je verbruik en gebruikskosten.

Heb je nog geen account of ben je je wachtwoord vergeten?

Heb je nog geen Mijn Telfort account? Vraag dan direct een nieuw wachtwoord aan.

Gebruikskosten onduidelijk of hoger dan verwacht

Bekijk hier onze uitleg over verschillende soorten gebruikskosten.

  • Bellen, sms en internet in het buitenland

    Op vakantie in de EU?

    In de EU (zone 1) kun je bellen, sms'en en internetten vanuit je Nederlandse bundel. Je maakt dus geen extra kosten.

    Op vakantie buiten de EU?

    Het kan voorkomen dat de kosten op een latere factuur pas verschijnen. Normaal gesproken staan de kosten op je eerstvolgende factuur. In uitzonderlijke gevallen moet Telfort enkele weken of maanden wachten op informatie van de buitenlandse telecomaanbieder.

    Telfort ontvangt niet altijd de complete gegevens van je verbruik in het buitenland. Soms zie je daarom op je factuur niet alle specificaties:

    • Bij gesprekken in het buitenland zie je soms alleen de landcode, en niet het volledige nummer waar je naar gebeld hebt
    • Bij sms’jes in het buitenland zie je mogelijk het nummer van de berichtencentrale van Telfort (0031626000230), en niet het volledige nummer waar je naar gesms’t hebt
  • Bellen, sms en internet in de grensstreek

    Je toestel kiest automatisch het sterkste signaal. In grensgebieden kan het voorkomen dat dit een buitenlands netwerk is. Het kan dus gebeuren dat je binnen Nederland gebruik maakt van een Belgisch of Duits netwerk. Wij raden je aan om in je toestel handmatig het netwerk van KPN te selecteren. Zo voorkom je dat je toestel automatisch een ander buitenlands netwerk kiest als je je in een grensgebied bevindt. Selecteer handmatig het KPN-netwerk: 

    1. Ga naar de Toestelhulp
    2. Selecteer je toestel
    3. Klik op Buitenland
    4. Klik op Bellen, sms en internet
    5. Volg de instructies

  • Mobiel internet
    • Heb je meer kosten voor mobiel internet dan verwacht? Lees onze tips voor het beperken van je MB-verbruik.
    • Wil je weten welke apps of websites de meeste MB’s hebben verbruikt? Kijk dan voor meer informatie in het instellingenmenu van je smartphone. Let op! De verbruiksgegevens in je telefoon zijn slechts een indicatie, en kunnen afwijken van het werkelijke verbruik.
    • Telfort kan vanwege de privacywetgeving niet inzien hoe je MB’s hebt verbruikt. We kunnen je hier dus geen informatie over geven.

  • Bellen naar servicenummers

    Een servicenummer is een betaald nummer, bijvoorbeeld een 0900-nummer. Als je naar een servicenummer belt, betaal je 2 keer kosten:

    • Kosten voor bellen naar het servicenummer. Dit tarief wordt bepaald door de aanbieder van het servicenummer.
    • De gebruikelijke kosten voor bellen met je mobiele telefoon. Deze kosten worden verrekend met je belbundel. Is je bundel op of heb je geen belbundel? Dan worden deze kosten apart in rekening gebracht.

  • Betaalde sms-diensten (premium diensten)

    Zie je kosten op de factuur voor premium sms diensten? Dan heb je je aangemeld voor een betaalde sms-dienst. Wil je weten welke dienst dit is, of wil je je afmelden voor deze dienst? Ga dan naar de website Payinfo

Nog geen antwoord op je vraag?

Neem dan op één van de volgende manieren contact met ons op: