Vind het antwoord op je vraag

vind-antwoord_midden

Mobiel internet in het buitenland werkt niet

Kan je niet internetten in het buitenland? Als je onderstaande stappen doorloopt ben je zo weer online. Of kijk in de Toestelhulp hoe je dit op jouw toestel kunt instellen.

Op dit moment bieden we helaas nog geen 4G-internet aan in het buitenland. De maximale internetsnelheid is dus 3G.
Zet dataroaming of gegevensroaming aan

In het buitenland maak je gebruik van een ander netwerk dan het eigen Nederlandse KPN-netwerk. Dat wordt roaming genoemd. Je kunt alleen internetten in het buitenland als dataroaming aanstaat op je toestel. Zet daarom dataroaming of gegevensroaming aan in je toestel. Kijk hiervoor in je toestel bij Instellingen, of bekijk onderstaande instructies voor Android en iPhone.

Android

  1. Ga naar: Instellingen
  2. Ga naar: Meer netwerken
  3. Ga naar: Mobiele netwerken
  4. Zet het vinkje bij Roaming aan
  5. Kies onder Netwerkmodus voor Automatisch verbinden

iPhone

  1. Ga naar: Instellingen
  2. Ga naar: Mobiel netwerk
  3. Zet dataroaming aan. De schuifknop bij dataroaming wordt nu groen in plaats van grijs
  4. Schakel 4G uit. De schuifknop wordt dan grijs in plaats van groen

Kies een aanbieder met een goede dekking
In het buitenland maak je gebruik van het netwerk van een andere aanbieder. In de lijst met meest bezochte vakantiebestemmingen vind je de providers waarmee we een contract hebben in het buitenland. Bekijk daarnaast de dekkingskaart per aanbieder en verbind je telefoon met de aanbieder met de beste dekking (deze is het meest groen op de kaart).
Zet EU internet uit

Heb je een iPhone met iOS 8 of nieuwer? Zet dan binnen EU-landen de optie EU Internet uit op je toestel. Onze internetbundels werken alleen als EU Internet uitstaat. Let er wel op dat je dataroaming aan hebt staan.

Je kunt de optie ‘EU internet' vinden via Instellingen > Mobiele data. Je hoeft de optie EU Internet niet uit te zetten als je in Nederland bent.

Controleer je verbruik

Ben je buiten de EU?

Buiten zone 1 geldt een verbruikslimiet voor mobiel internet van € 60,50 (inclusief btw). De verbruikslimiet staat standaard aan. We sturen een sms zodra je 80% van je limiet hebt bereikt, en zodra je 100% van je limiet hebt bereikt.


Wil je de limiet uitzetten? Sms JA naar 1330.


Lees meer over de verbruikslimiet voor mobiel internet in het buitenland.


Gebruik je internet binnen de EU?

Binnen zone 1 kun je gebruik maken van je Nederlandse bundel. Is je Nederlandse bundel op, dan kun je ook in het buitenland geen gebruikmaken van internet. Koop in Mijn Telfort een extra bundel om weer te kunnen internetten. Hier kun je ook controleren of je nog genoeg tegoed hebt.

Controleer de internetinstellingen in je toestel
  1. Ga naar de Toestelhulp.
  2. Selecteer je toestel.
  3. Kies voor Internet.
  4. Kies voor Handmatig instellen.
  5. Volg de instructies.

Zet je toestel uit en weer aan
  1. Zet je toestel uit.
  2. Verwijder de batterij (als je geen smartphone gebruikt). Plaats de batterij terug in je toestel.
  3. Zet je toestel aan.