Netneutraliteit

  • Kwaliteit netwerk


    Om je als klant de beste internet-, televisie- of belervaring te bieden, investeert Telfort doorlopend in zijn netwerk. Wij bouwen ons breedband netwerk volgens internationale standaarden. Hoeveel we in het netwerk moeten bijbouwen hangt af van het verwachte internet- of televisiegebruik. Dit bepalen we aan de hand van het verwachte aantal klanten en de ontwikkeling in het piekverkeer. Op basis van dit verwachte gebruik plannen we wanneer we moeten starten met het uitbouwen van het netwerk zodat dit op tijd klaar is om de groei te kunnen opvangen. Op deze manier kunnen we de kwaliteit van de diensten hoog houden.

    Wat is netneutraliteit?


    Sinds 1 januari 2013 is in de Telecommunicatiewet het onderwerp Netneutraliteit opgenomen. Dit betekent onder andere dat Telfort, net als andere providers in ons land, binnen de internettoegangsdienst niets mag blokkeren. Ook moet Telfort de verschillende verkeersstromen gelijk behandelen. Binnen het wetsartikel over netneutraliteit zijn een aantal uitzonderingen benoemd waarvoor Telfort mag ingrijpen:


    • Telfort mag bij netwerkcongestie (overbelasting, een soort filevorming in computernetwerken) de snelheid beperken. Voorwaarde hierbij is dat gelijke soorten verkeer gelijk worden behandeld.
    • Telfort mag onder voorwaarden ongevraagde communicatie en ander kwaadaardig internetverkeer blokkeren.
    • Telfort mag bij uitvoering van een wettelijk voorschrift of rechterlijk bevel toegang belemmeren.

    Als er veel gebruik wordt gemaakt van draadloos internet, dan kan je verbinding trager worden. Het is dan te druk op het internetkanaal. Eigenlijk is het vergelijkbaar met een snelweg waar het heel druk is en er vervolgens een file ontstaat.

    Maatregelen Telfort om kwaliteit te garanderen

    Filevorming en een tragere verbinding kan voorkomen wanneer er onverwacht een hoge piek in het gebruik optreedt. Een piek die afwijkt van de trend, bijvoorbeeld bij een onverwachte aankondiging van de troonswisseling. Ook bij een verstoring in het netwerk kan het netwerk overbelast raken, er is dan sprake van netwerkcongestie. Om de kwaliteit van bellen en televisie zo veel mogelijk te garanderen, doet Telfort het volgende:

    Quality of Service

    Telfort past “Quality of Service” (QoS) toe. Dit betekent dat de diensten bellen en televisie voorrang krijgen boven het internetverkeer. Congestie in het netwerk heeft daarom in de meeste gevallen geen invloed op de kwaliteit van bellen en televisie. Je kunt in dat geval wel een tragere internetverbinding ervaren. Telfort maakt binnen het internetverkeer geen onderscheid in verkeersstromen.

    Geen onderscheid in verkeersstromen

    Als er congestie optreedt, dan ondervindt iedereen dezelfde vertraging en zijn alle internetdiensten (bijv. browsen, e-mailen, streaming video) op dezelfde manier vertraagd. Net als bij filevorming op de weg. Tot slot zorgt Telfort voor de uitvoering van wettelijke maatregelen. Telfort zal toegang tot bepaalde sites nooit blokkeren tenzij een gerechtelijk bevel Telfort daartoe dwingt.

  • Beveiliging

    Beveiliging van je internet en de apparatuur

    Tegenwoordig kent het internet vele bedreigingen, zoals virussen, spyware, spam, pop-ups en andere gevaren. Een virusscanner is niet voldoende om al deze bedreigingen buiten te houden.

    Telfort beschermt het netwerk met de volgende beveiligingsmaatregelen:

    Internetaansluiting tijdelijk in quarantaine plaatsen

    Stel Telfort constateert misbruik vanaf jouw aansluiting, bijvoorbeeld veroorzaakt door virussen. Dan kan Telfort je internettoegang blokkeren. Telfort plaatst dan je internetaansluiting in quarantaine. In deze beveiligde omgeving kan je dan nog maar een beperkt aantal internetpagina’s bezoeken. Dit zijn bijvoorbeeld pagina’s die je kunnen helpen een virusbesmetting te verwijderen. Ook kun je gebruik blijven maken van internetbankieren. Telfort kan je helpen met het weer ongedaan maken van de blokkade.

    Bescherming tegen een Distributed Denial-of-Service (DDoS) aanval

    Als er een DDoS-aanval vanaf internet op het Telfort netwerk plaatsvindt, kan Telfort ingrijpen door het kwaadaardige verkeer te onderscheppen. Daarbij kijkt Telfort naar patronen om kwaadaardig verkeer van legitiem verkeer te kunnen onderscheiden en te blokkeren. Hiermee beschermt Telfort zijn netwerk en verminderen we het risico op grootschalige dienstonderbreking voor alle klanten.

    Verplicht gebruik van Secure email

    Op openbare WiFi Spots kan er via de lucht door derden meegeluisterd worden. Om te voorkomen dat de gebruikersnaam/wachtwoord-combinatie van je e-mailaccount afgeluisterd wordt, kan je via een WiFi HotSpot alleen via een beveiligde inlogmethode via Webmail (https) je mail lezen.

    Tegengaan van ongevraagde berichten ('spambestrijding')

    Meer dan 90% van e-mailberichten bestaat uit spam. Jijzelf, maar ook Telfort, heeft er groot belang bij dat we zorgen dat we deze ‘spam’ zoveel mogelijk van het netwerk weren. Niet alleen voorkomen we daarmee dat je e-mailboxen snel vol raken, maar ook dat Telfort niet op de zwarte lijst komt (“blacklisting”) waardoor je als klant van Telfort geen e-mail meer kunt versturen. Telfort treft daarom maatregelen om zoveel mogelijk spam tegen te gaan.

    E-mail SpamFilter in ons netwerk

    Een E-mail SpamFilter helpt te voorkomen dat je mailbox volloopt met ongewenste en ongevraagde reclame of kwaadaardige e-mailberichten. Kwaadaardige e-mailberichten zijn e-mailberichten waarbij geprobeerd wordt persoonlijke en/of inloggegevens te verzamelen (phishing mail) of e-mailberichten die een virus bevatten. Met het E-mail SpamFilter worden e-mailberichten automatisch gefilterd op kenmerken die wijzen op spam. Telfort controleert alle inkomende en uitgaande e-mail berichten dan op spam. Een deel van de inkomende spam-berichten plaatsen we automatisch in een map die je alleen via Telfort webmail kunt bekijken.

    "Blacklisting" van uitgaand e-mail verkeer

    Als er spam vanaf je aansluiting wordt verstuurd, vaak buiten je medeweten om, kan Telfort je blokkeren en kan je geen mail meer versturen vanaf je aansluiting.

  • Internetsnelheid

    De invloed van televisie op de internetsnelheid

    In ons netwerk deel je jouw aansluiting tussen jouw huis en de wijkcentrale, niet met andere klanten. We zetten de maximaal beschikbare bandbreedte op je aansluiting in om het verkeer van alle diensten te transporteren.

    Telfort hanteert de “Quality of Service”. Dit betekent dat wij de diensten bellen en televisie voorrang geven boven het internetverkeer. Dit kan dan ook gevolgen hebben voor de snelheid van je internetverbinding. Stel, je hebt de maximaal beschikbare bandbreedte bereikt. Bijvoorbeeld omdat je iets aan het downloaden bent. Dan kan het betekenen dat bellen of televisiekijken vanwege de Quality of Service ten koste gaat van de internetsnelheid. Dit hangt natuurlijk ook af van de beschikbare bandbreedte op de verbinding, de maximale snelheid van je internetpakket en hoeveel tv-signalen verstuurd worden. Want ook als de televisie niet aanstaat, maar de tv-ontvanger wel, wordt het tv-signaal verstuurd naar de tv-ontvanger en kan dit ten koste gaan van de internetsnelheid.

    De reden dat Telfort de diensten bellen en televisie voorrang geeft boven het internetverkeer (volgens het Quality of Service-principe) is om te voorkomen dat bellen en televisie merkbaar in kwaliteit verslechteren.

    Verbeter de snelheid van je draadloos internet

    Telfort houdt de kwaliteit van de diensten graag hoog. Toch is het mogelijk dat je als eindgebruiker eens last heeft van een trage verbinding. Dit komt voor als er op het netwerk veel gebruik wordt gemaakt van draadloos internet. Het is dan te druk op het internetkanaal. Eigenlijk is het vergelijkbaar met een snelweg waar het heel druk is en er vervolgens een file ontstaat. Wil je je snelheid verbeteren? Lees onze tips.