Vind het antwoord op je vraag

vind-antwoord_midden

Uitleg over mijn factuur voor Telfort Mobiel


Elke maand sturen we een e-mail met je factuur. De factuur kan je ook vinden in Mijn Telfort. Heb je de e-mail niet ontvangen? Kijk dan eerst in de postbussen spam of reclame in je e-mailprogramma. De afzender van de e-mail is noreply@telfort.nl.

Factuur bekijken in Mijn Telfort


Opbouw van je factuur

Je factuur is opgebouwd uit gebruikskosten en abonnementskosten. Je betaalt abonnementskosten altijd 1 maand vooruit. Is je abonnement al begonnen op het moment dat je de eerste factuur ontvangt? Je betaalt dan op de eerste factuur abonnementskosten voor de afgelopen periode, én abonnementskosten voor de komende maand.

Hieronder hebben we alle uitleg over de verschillende facturen voor je op een rijtje gezet:

Transparant

Maandelijkse factuur

Abonnementskosten

Bij de abonnementskosten zie je:

  • De naam van je abonnement, de factuurperiode en het bedrag;
  • Het aantal minuten en MB's in je bundels.

Voorbeeld

Factuur

Verbruikskosten

Bij je verbruikskosten zie je:

  • De gemaakte belkosten in Nederland en in het buitenland;
  • De gemaakte kosten voor sms in Nederland en in het buitenland;
  • De gemaakte internetkosten in Nederland en in het buitenland.

Voorbeeld

Factuur

Eenmalige kosten

Bij de eenmalige kosten zie je de kosten voor:

  • Extra bundels

Voorbeeld

Factuur

CombiVoordeel

Op de factuur kun je het CombiVoordeel herkennen door de regel ‘CombiVoordeel’.

De 5,- kortinggratis FOX Sports Eredivisie en het gratis Pluspakket staan op de factuur van je Telfort Thuis abonnement (Internet, TV en Bellen). De 2x zoveel data op je mobiel vind je terug op je Telfort Mobiel factuur.

Het kan een dag duren voordat de verdubbeling van je mobiele data zichtbaar is in Mijn Telfort. We tellen de extra data op bij je bundel. Je verbruik kun je terugvinden bij Verbruik in Mijn Telfort of in de Mijn Telfort app.

Transparant

Eerste factuur

Abonnementskosten

Je betaalt abonnementskosten altijd één maand vooruit. Is je abonnement al begonnen op het moment dat je de eerste factuur ontvangt? Je betaalt dan op de eerste factuur abonnementskosten voor de afgelopen periode, én abonnementskosten voor de komende maand.

Voorbeeld





Gebruikskosten

  • Heb je een abonnement dat is aangevraagd of verlengd vóór 26 mei 2016?
    Op de eerste factuur staan de gebruikskosten uit de eerste periode. De eerste periode is geen volledige maand. Daarom krijg je in de eerste periode een kleinere bundel. Heb je meer verbruikt dan het tegoed van je bundel? Dan betaal je kosten voor gebruik buiten de bundel.
    Heb je een abonnement dat is aangevraagd of verlengd na 26 mei 2016?
    Op de eerste factuur staan de gebruikskosten uit de eerste periode. De eerste periode is geen volledige maand. Je betaalt daarom abonnementskosten voor een deel van de maand. Je krijgt wel de volledige bundel van je abonnement. Heb je meer verbruikt dan het tegoed van je bundel? Dan betaal je kosten voor gebruik buiten de bundel.
  • Op de eerste factuur zie je mogelijk eenmalige kosten, bijvoorbeeld aansluitkosten.

Aansluitkosten

Als je een nieuw mobiel abonnement bij Telfort afsluit betaal je aansluitkosten. Je vindt de aansluitkosten op de eerste factuur. Krijg je korting op de aansluitkosten omdat je bijvoorbeeld ook al een Telfort Internet abonnement hebt? Dan staan er geen aansluitkosten op je eerste factuur.

Voorbeeld





Thuiskopieheffing

Heb je een abonnement besteld of verlengd met een nieuwe smartphone? Dan zie je mogelijk kosten voor de Thuiskopieheffing op je factuur.

Telfort brengt de Thuiskopieheffing in rekening bij smartphones en tablets die gebruikt kunnen worden voor kopieën van films en muziek. De Thuiskopieheffing is bedoeld om artiesten, componisten en andere rechthebbenden te compenseren voor kopieën van hun werk. Lees meer over de Thuiskopieheffing op de website van Stichting de Thuiskopie.

Voorbeeld

Transparant 1

Factuur na verlenging

Abonnementskosten

Op een gewone factuur betaal je abonnementskosten voor een hele maand vooruit. Op de eerste factuur na verlenging zie je ook de abonnementskosten van de datum van de verlenging tot de start van de nieuwe maand. Omdat je dat laatste stuk ook al vooruit hebt betaald, verrekenen we dit met de abonnementskosten.


Voorbeeld: Je betaalt elke maand abonnementskosten voor de periode van de 1e tot en met de 1e van de maand. Je verlengt je abonnement op 11 april. Op de eerste factuur na de verlenging zie je dan de volgende abonnementskosten:

  • Abonnementskosten voor de periode van 11 april tot en met 1 mei;
  • Abonnementskosten voor de periode van 1 mei tot en met 1 juni;
  • Een correctie op de al betaalde abonnementskosten voor de periode van 11 april tot en met 1 mei.

Gebruikskosten

Op de 1e factuur na verlenging zie je gebruikskosten over 2 periodes:

  • Van het begin van de factuurperiode tot de datum van de verlenging;
  • Van de datum van de verlenging tot het einde van de factuurperiode.

Heb je een abonnement dat is gestart op of na 2 november 2015? Dan krijg je in beide periodes een kleinere bundel. Beide periodes zijn namelijk geen volledige maand. Weet je niet zeker wanneer je abonnement is gestart? Je kunt je contractperiode vinden in Mijn Telfort en in de Mijn Telfort app, onder ‘Abonnement’.



Voorbeeld

Je hebt een belbundel van 300 minuten. De factuurperiode loopt van de 1e t/m de laatste dag van de maand. Je verlengt je abonnement op 16 juni. Je ziet op de factuur bij gebruikskosten 2 periodes:

  • 1 tot en met 15 juni;
  • 16 tot en met 30 juni.

Je krijgt in beide periodes 150 belminuten. Heb je meer dan 150 minuten gebeld in een van deze periodes? Dan zie je op de factuur kosten voor bellen buiten de bundel.

Heb je een abonnement dat is gestart vóór 2 november 2015? Dan komen je overgebleven minuten te vervallen bij een verlenging.

Transparant

Factuur bij bundelwijziging

Abonnementskosten

Elke maand krijg je op een vaste dag je bundels. Bijvoorbeeld altijd op de 11e van de maand. Als je je bundel in de loop van de maand wijzigt, worden je bundelkosten voor die hele maand opnieuw berekend.


Voorbeeld

Je hebt een bundel van 500 minuten. Half januari wijzig je je bundel van 500 naar 300 minuten. Hoe ziet dit eruit op je factuur?


Laatste factuur vóór de wijziging

Begin januari heb je de maandelijkse factuur ontvangen. Op deze factuur heb je abonnementskosten betaald voor de maand januari. Je betaalt je abonnementskosten namelijk altijd voor de komende maand vooruit.


Eerste factuur na de wijziging

Begin februari ontvang je een nieuwe factuur. Op deze factuur worden je abonnementskosten van januari opnieuw berekend:

  • Je ziet op deze factuur abonnementskosten voor je nieuwe bundel van 300 minuten;
  • De kosten voor de bundel van 500 minuten (die je op de vorige factuur al vooruit had betaald) worden in mindering gebracht op de factuur. Dit is het min-bedrag in de afbeelding hieronder.

Op de factuur van februari betaal je ook abonnementskosten vooruit, voor de komende maand. Op deze factuur zie je dus 2 keer een bundel van 300 minuten: voor de huidige periode en voor de komende periode.

Gebruikskosten

Op de eerste factuur na een bundelwijziging zie je mogelijk hogere gebruikskosten dan je gewend bent. Dit kan gebeuren in de volgende situaties:

  • Je hebt je bundel verlaagd, maar je hebt in de maand van de bundelwijziging nog de oude hoeveelheid minuten, MB’s of sms’jes gebruikt.
    Voorbeeld: Je hebt je bundel verlaagd van 500 naar 300 minuten. In de maand van de bundelwijziging heb je 500 minuten gebeld. Je betaalt dan gebruikskosten voor de 200 minuten die je buiten de bundel hebt gebeld.
  • Je hebt een abonnement van vóór 2 november 2015. Je raakt dan je overgebleven minuten, MB’s of sms’jes kwijt bij een bundelwijziging.

Transparant

Laatste factuur

Heb je je abonnement opgezegd? Je ontvangt de laatste factuur nadat je abonnement is afgelopen. Op deze factuur zie je:

Gebruikskosten uit de laatste periode

Op de eindfactuur staan de gebruikskosten uit de laatste periode. De laatste periode is geen volledige maand. Daarom krijg je in de laatste periode een kleinere bundel. Heb je meer gebruikt dan het tegoed in je bundel? Dan betaal je kosten voor gebruik buiten de bundel.

Correctie op de abonnementskosten

Je betaalt abonnementskosten altijd een maand vooruit. Het kan daarom voorkomen dat je teveel vooruit hebt betaald. In dat geval zie je een correctie op de eindfactuur.

Totaalbedrag eindfactuur

Op de eindfactuur zie je de laatste gebruikskosten en een correctie op de abonnementskosten. Het is mogelijk dat je nog geld tegoed hebt van Telfort. In dat geval zie je een min-bedrag op de factuur. Je ontvangt dit bedrag binnen 3 weken op je rekening.


Voorbeeld

Heb je opgezegd, en zie je toch abonnementskosten op de factuur voor de komende maand? Dit wordt gecorrigeerd op de laatste factuur. Heb je nog geld tegoed van Telfort? Dan ontvang je dit bedrag binnen 3 weken op je rekening.

Factuur hoger dan verwacht

Factuur hoger dan verwacht

Valt je factuur hoger uit dan verwacht? Dat kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld omdat je meer minuten of MB’s hebt verbruikt dan je hebt. Of omdat je kosten hebt gemaakt die buiten je bundel vallen, zoals het bellen naar 0900-nummers.

Meest voorkomende oorzaken

Bellen, sms'en en internetten in het buitenland

Op vakantie in de EU?

In de EU (zone 1) kun je bellen, sms'en en internetten vanuit je Nederlandse bundel. Je maakt dus geen extra kosten.


Op vakantie buiten de EU?

Als je buiten Europa je mobiele abonnement hebt gebruikt, dan staan deze kosten op je eerstvolgende factuur. Soms gebeurt het dat deze kosten pas op een latere factuur verschijnen. Dit komt omdat Telfort dan enkele weken of maanden moet wachten op informatie van de buitenlandse telecomaanbieder.

Ook ontvangen we niet altijd de complete gegevens van je verbruik in het buitenland. Daarom zie je soms niet alle specificaties op je factuur. Bijvoorbeeld:

  • Je ziet alleen de landcode van het land waar je naar hebt gebeld. In plaats van het volledige nummer.
  • Heb je een sms’je gestuurd? Dan zie je soms het nummer van de berichtencentrale van Telfort (0031626000230). En niet het volledige nummer waar je een berichtje naar hebt gestuurd.

Bellen naar servicenummers

Een servicenummer is een betaald nummer, bijvoorbeeld sommige 0900-nummers. Als je naar een servicenummer belt, betaal je 2 keer kosten:

  • Kosten voor bellen naar het servicenummer. Dit tarief wordt bepaald door de aanbieder van het servicenummer.
  • De gebruikelijke kosten voor bellen met je mobiele telefoon. Deze kosten worden verrekend met je belbundel. Is je bundel op of heb je geen belbundel? Dan worden deze kosten apart in rekening gebracht.

Betaalde sms-diensten

Zie je kosten op de factuur voor premium sms diensten? Dan heb je je aangemeld voor een betaalde sms-dienst. Wil je weten welke dienst dit is, of wil je je afmelden voor deze dienst? Ga dan naar de website Payinfo.

Je huidige verbruik inzien

Wil je zien hoeveel minuten en data je deze maand al gebruikt hebt en hoeveel je nog over hebt? Dit vind je terug in Mijn Telfort.

Inloggen op Mijn Telfort

BTW

Btw-specificatie op factuur

Op je Telfort factuur staat standaard geen btw vermeld. Wil je toch de btw-specificatie op je factuur zien?

  • Sms gratis TOON BTW AAN naar 1266. Je btw-specificatie staat vanaf de volgende factuurperiode op je factuur.
  • Wil je de btw-specificatie ontvangen voor facturen uit het verleden? Neem contact op met de klantenservice

Nog geen antwoord op je vraag?

Neem dan op één van de volgende manieren contact met ons op: