Valse e-mail (phishing) herkennen

Sommige van onze klanten krijgen op dit moment valse e-mails binnen. Dit worden ook wel phishing e-mails genoemd. Deze e-mails lijken afkomstig te zijn van Telfort en proberen jouw persoonlijke gegevens te stelen, je geld over te laten maken of je computer te infecteren met een virus.

Telfort is niet de afzender van deze e-mails. Verwijder deze e-mails daarom altijd direct.

We doen er alles aan om phishing te voorkomen. We sporen phishing e-mails en nep websites op. We halen nep websites vaak al uit de lucht voordat internetcriminelen hun slag slaan. Toch kunnen we helaas niet alles voor zijn. Daarom is het belangrijk dat je zelf ook alert blijft.

Hoe herken je een valse e-mail?

Link naar Mijn Telfort altijd telfort.nl

Als je op het inlogscherm van Mijn Telfort komt, begint de link altijd met www.telfort.nl. Is dat niet zo? Log dan niet in met je inloggegevens. De website waarop je je bevindt, is een nep website en dus niet van Telfort. Log je per ongeluk wel in? Dan kan het zijn dat je inloggegevens daarmee in handen komen van internetcriminelen. Wijzig je wachtwoord van Mijn Telfort direct.

Zitten er bijlagen bij je e-mail?

Als er een bijlage bij de e-mail zit, let dan goed op hoe deze bijlage heet. Telfort stuurt alleen PDF bestanden (bijvoorbeeld bestandsnaam .pdf) via e-mail. Eindigt het bestand bijvoorbeeld op .zip of .exe, dan is dit een virus.

Twijfel je nog?

Bekijk dan in Mijn Telfort je facturen voor zowel Mobiel als Thuis.

In de Mijn Telfort app kun je ook alle facturen voor je mobiele abonnement vinden.

Ik heb op een link of bestand geklikt. Wat moet ik nu doen?

Heb je toch op een verkeerde link geklikt of een bestand geopend? De kans bestaat dat je nu een virus op je pc hebt.

Lees hier hoe je virussen verwijdert (Malwarebytes)


Heb je persoonlijke gegevens ingevuld of je wachtwoord gegeven? Wijzig dan direct je wachtwoord en neem bij financiële gegevens contact op met je bank.

Actuele phishing meldingen

Op dit moment zijn dit de actuele phishingmeldingen:

  • automatisch gegenereerd bericht van Mijn Telfort
    • E-mailadres afzender: mijntelfort@mail.services.nl
    • Links in e-mailbericht: o.a. hxxp://michimo.eu/mobiel/ & hxxp://verwijzing-pagina.eu/mobiel/ & hxxp://proxybeveiligd.info/nummer-paneel/

  • Dit bericht is automatisch verzonden
    • E-mailadres afzender: noreply@telfort.mobiel.nl
    • Link in e-mailbericht: Variabel

  • U heeft een nieuw bericht in Mijn Telfort
    • E-mailadres afzender: klantenservice@telfort.nl
    • Link in e-mailbericht: hxxp://www.inzage-mobiel.ga/

  • Uw factuur
    • E-mailadres afzender: webmaster@onlineservicedienst.nl
    • Link in e-mailbericht: hxxp://7g72jk08.heliohost.org/73.html

  • MijnTelfort Factuur
    • E-mailadres afzender: mijntelfort.factuur@mijntelfort.nl
    • Link in e-mailbericht: hxxp://mijnonlineservrnl.su/Klantfactuur/SSL30342NL/OnlineproviderNL4G/3GNFSIM/304823GJOXJaN/index.html
    • De bijlage bevat een virus

  • automatisch gegenereerd bericht
    • E-mailadres afzender: noreply@mail.telfort.nl
    • Link in e-mailbericht: hxxps://telfortmobielverificatie.lima-city.de/

Handige tips

  • Geef nooit je wachtwoord, pincode of andere vertrouwelijke gegevens via e-mail.
  • Vermijd het klikken op links in e-mails. Typ in plaats daarvan het webadres van de website die je wilt bezoeken in de adresbalk van je internet browser.
  • Open de bijlage van een e-mail alleen wanneer je de afzender vertrouwt. Een bijlage kan een virus bevatten.

Virussen verwijderen

Meld phishing

Twijfel je of een ontvangen e-mail van Telfort wel echt is? Volg de stappen en stuur de melding door.

    • Kijk of jouw melding bij de actuele meldingen staat. Staat de melding er al bij? Dan is onze Abusedesk ermee bezig en hoef je het dus niet door te sturen.
    • Staat de melding er niet bij? Meld het ons! Je kunt de mail doorsturen naar valse-email@telfort.nl

    Uitleg per e-mailprogramma hoe phishingmail door te sturen

    • Microsoft Outlook
      • Selecteer het bericht in je Postvak In dat doorgestuurd moet worden.
      • Klik naast de ‘Beantwoorden/Allen Beantwoorden/Doorsturen’-knoppen op ‘Meer'
      • Kies voor ‘Doorsturen als bijlage’.

    • Windows live mail
      • Selecteer het bericht in je Postvak In dat doorgestuurd moet worden.
      • Kies voor ‘Doorsturen als bijlage’.

    • Telfort Webmail
      • Selecteer het bericht in je Postvak In dat doorgestuurd moet worden.
      • Selecteer ‘Als Bijlage’.

    • Mozilla Thunderbird

      • Selecteer het bericht in je Postvak In dat doorgestuurd moet worden.
      • Kies voor ‘Doorsturen als’ en vervolgens ‘Bijlage’.

    Wat doet Telfort tegen phishing?

    Zodra we een melding binnen krijgen van een nieuwe valse e-mail doen we het volgende:

    • We plaatsen zo snel mogelijk een melding op telfort.nl/valseemail
    • We nemen contact op met de provider van waar de mail verzonden wordt om te zorgen dat dit zo snel mogelijk stopt
    • We nemen contact op met de partij waar de site draait om deze off-line te laten halen
    • Wij maken een melding bij Google, om te zorgen dat er een waarschuwing in de browser te zien is als de link toch aangeklikt wordt
    • Wij stellen anti spam bedrijven op de hoogte van de URL, zodat spam filters de URL kunnen herkennen