Vind het antwoord op je vraag

Selecteer het product waar je een vraag over hebt.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van oplichterij via het internet. Je wordt vaak via een e-mail benaderd. In deze mail staat vaak een link naar een valse website. Het lijkt of deze mail komt van een betrouwbare instantie als een creditcardmaatschappij, bank of een provider zoals Telfort. Deze oplichters vragen vaak naar logingegevens, creditcardinformatie of sofinummer. Een betrouwbare instantie zal nooit via een e-mail om deze informatie vragen.

Wat zijn de gevaren van phishing?

    1. Je persoonlijke gegevens worden misbruikt
    2. Via een phishing-mail kan gevraagd worden naar wachtwoorden van je accounts. Hierdoor kunnen de criminelen je persoonlijke gegevens misbruiken die op die accounts staan. Bijvoorbeeld je identiteit gebruiken bij het volgende misbruik.
    1. Er wordt geld van je rekening afgehaald
    2. Via een phishing-mail wordt gevraagd naar wachtwoorden en je creditcardnummer. Met deze gegevens kunnen de criminelen geld van je rekening afhalen.
    1. Je computer wordt geïnfecteerd met een virus
    2. Via een phishing-mail kan een bijlage meegestuurd worden. Als je die bijlage opent, kan het een programmaatje bevatten wat je computer infecteert.

Hoe kun je phishing herkennen?

    1. Er wordt slordig taalgebruik gebruikt
    2. In de e-mail wordt slordig taalgebruik gebruikt en het is vaak onzorgvuldig. Dit herken je aan spellingsfouten en andere soorten fouten.
    1. Er wordt een snelle reactie verwacht
    2. De zender van de e-mail verwacht een snelle reactie van je. Bijvoorbeeld: Je zou namelijk een speciale aanbieding kunnen missen of je account zal anders verlopen.
    1. De mail is onpersoonlijk
    2. De e-mail is vaak niet persoonlijk aan jou gericht. Het heeft bijvoorbeeld een aanhef als 'Beste klant'. Een betrouwbare mail van je bank is altijd persoonlijk aan je gericht.
    1. Er worden foute links meegestuurd
    2. Vaak staat er in de mail dat je op een link moet klikken. De naam van deze link is vaak net ietsjes anders dan de link van de betrouwbare instantie. In de mail staat bijvoorbeeld 'http://wwwbank.com' terwijl het 'http://www.bank.com' moet zijn. Het kan ook zijn dat een @ of een spatie wordt gebruikt. Dit wordt nooit in een link gebruikt.
    1. Er worden bijlagen meegestuurd
    2. In sommige gevallen worden in de mail bijlagen meegestuurd. Deze bijlagen kunnen spyware bevatten of je automatisch doorsturen naar een online formulier.

Wat kun je tegen phishing doen?

    1. Verstrek nooit gegevens waarom gevraagd wordt
    2. Oplichters vragen om gegevens te verstrekken, een programma te installeren of ergens in te loggen. Ga hier nooit op in.
    1. Beveilig je computer
    2. Installeer beveiligingssoftware op je computer of thuisnetwerk. Telfort biedt Telfort Veilig aan. Installeer Telfort Veilig.
    1. Vernieuw je programma's regelmatig
    2. Zorg ervoor dat je altijd de laatste update installeert. Er zijn regelmatig updates en patches voor zwakke plekken in programma´s.
    1. Vernieuw je accounts regelmatig
    2. Wijzig je wachtwoord regelmatig. Het liefst 1x per maand. Gebruik een sterk wachtwoord. Laat je accounts niet verlopen. Vul daarnaast nooit gegevens als het niet relevant is voor dat specifieke account.

Nog geen antwoord op je vraag?

Neem dan op één van de volgende manieren contact met ons op: