Vind het antwoord op je vraag

vind-antwoord_midden

Zender niet beschikbaar

Zie je deze tekst op je televisie: Zender niet beschikbaar? Meestal betekent dit dat het signaal niet goed is. Volg onderstaande stappen om weer goed beeld te krijgen.

Vooraf kan je kijken of dit het enige probleem is. Zie je de melding in beeld, deed de televisie het eerder wel goed en doet je internet het nog wel? Check dan de kabels. Doet je internet/WiFi het ook niet? Dan kan je direct naar stap 2.

Is iemand in je huis toevallig het modem aan het herstarten? Dan klopt het dat je geen beeld hebt! Wacht dan gewoon af tot het modem herstart is. Als het goed is doet alles het daarna gewoon weer.


Controleer de kabels

Vaak komt deze melding in beeld als 1 van de kabels ergens niet (meer) goed vast zit. Zie je 'Zender niet beschikbaar' op meer dan 1 tv? Dan is het waarschijnlijk de kabelaansluiting aan de kant van het modem.

Kijk de kabeltjes helemaal na. Soms helpt het om de ethernetkabels er even uit te halen en weer opnieuw aan te drukken.

Rechtstreeks met een ethernetkabel

Kabelaansluiting op het modem rechtstreeks met een etherkabel

Via een Draadloze Verbindingsset

Kabelaansluiting op het modem via een draadloze verbindingsset


Is je TV-ontvanger met een ethernetkabel rechtstreeks op het modem aangesloten?

De tv-ontvanger moet juist op het modem (hier als voorbeeld een Experia Box) aangesloten worden. Controleer aan beide kanten van de ethernetkabel of de kabel goed vast zit en druk ze goed aan. Kijk ook meteen of de kabel onbeschadigd is. Is de kabel beschadigd? Hier kan je voordelig en zonder verzendkosten een nieuwe bestellen.

Is je tv-ontvanger via een Draadloze Verbindingsset (DVS) op het modem aangesloten?

Controleer of de kabel tussen het modem en de DVS goed is aangesloten.

Kijk daarna bij de DVS 200 of 650 of alle 3 de lampjes op de draadloze verbindings adapters groen of wit branden/knipperen. Bij de DVS 1200 brandt het lampje op alle adapters wit. Als alle lampjes op die manier branden, weet je dat de draadloze verbindingsset: aanstaat, gekoppeld is en goed is aangesloten op het modem.

Kijk nu of je de storing hebt opgelost.

Herstart je modem en de tv-ontvanger

Doet ook je internet netwerk/WiFi het niet? Herstart dan het modem en de tv-ontvanger. Volg de onderstaande stappen.

  • Zet de tv-ontvanger in stand by met de uit knop op de Telfort afstandsbediening.
  • Schakel de tv-ontvanger uit door de stekker uit het stopcontact te halen.
    • Let op: na de volgende stap doet je WiFi het niet meer!
  • Schakel je modem uit door de stekker uit het stopcontact te halen.
  • Tel tot 10 en stop de stekker van je modem weer in het stopcontact.
  • Wacht tot de lampjes [Power] en [Broadband] of [(A)DSL] op je modem weer branden. Dit kan 10 minuten duren.
  • Doe de stekker van de tv-ontvanger weer in het stopcontact en druk deze stevig aan. Dit duurt enkele minuten.
Niet op alle zenders: Zender niet beschikbaar

Zie je de of je de melding Zender niet beschikbaar niet op alle zenders? Kijk dan of je krijgt bij het tv-kijken via de HD-zenders. Is dat het geval? Wijzig de beeldkwaliteit van de tv-ontvanger waar de melding voorkomt:

  • Kies het TV-menu via de afstandbediening
  • Blader naar Instellingen en druk op OK
  • Blader naar Beeldscherm en kwaliteit instellingen en druk op OK
  • Selecteer bij Best mogelijke kwaliteit op deze tv-ontvanger naar SD

Controleer of de storing is verholpen.

Is de storing niet verholpen? Kijk dan voor tips op het Forum.