Vind het antwoord op uw vraag

Sms-diensten en mobiele-internetdiensten - ZZP

Sms-diensten zijn betaalde diensten die u per sms van derden ontvangt. Voorbeeld: ringtones, wallpapers, horoscoop, spelletjes, sms-dating en file-informatie. Ook de stem op uw favoriete kandidaat in een tv-programma is een betaalde sms-dienst. Op deze pagina vindt u alle informatie over sms-diensten.

Aanmelden betaalde sms-diensten

Wilt u een abonnement op een sms-dienst? U moet dan vaak een bericht met de boodschap "AAN" sturen naar een 4-cijferig nummer. U ontvangt altijd een bevestiging per sms nadat u zich heeft aangemeld. U kunt zich ook aanmelden door uw mobiele nummer op een website in te vullen, waarna u een sms ontvangt waar u op moet reageren om uw aanmelding te bevestigen.

Let op! De kosten voor een sms-dienst lopen vaak hoog op! Lees dus altijd goed de voorwaarden voordat u zich aanmeldt voor een dienst en vul nooit zomaar uw mobiele nummer in voor het ontvangen van informatie.

Sms-gedragscode

De sms-gedragscode is een initiatief van alle Nederlandse providers. Zij hebben afspraken met elkaar gemaakt over hoe sms-diensten moeten worden aangeboden. Deze afspraken gaan bijvoorbeeld over aanmeldbevestigingen, welke afkortingen wél en niet mogen worden gebruikt en hoe reclame mag worden gemaakt voor sms-diensten.


U vindt de sms-gedragscode op smsgedragscode.nl.

Afmelden sms-diensten

Bent u geabonneerd op een sms-dienst en wilt u er vanaf? Dan kan dat in alle gevallen door een smsje met de tekst 'stop' te sturen naar de shortcode van de dienst. U kunt ook een ontvangen abonnementsbericht beantwoorden met 'stop'.


Heeft u de sms'jes niet meer en weet u niet wat het nummer van de dienst is? Ga dan naar smsgedragscode.nl. U vindt hier alle informatie die u nodig heeft. U kunt zich via die pagina ook direct afmelden voor sms-diensten en eventueel een deblokkadeslot instellen, zodat de blokkade alleen via onze klantenservice verwijderd kan worden.

Blokkeren sms-diensten

U kunt een filter instellen op betaalde sms-diensten als u zeker weet dat u nooit (meer) een abonnement op een sms-dienst wilt. Ga hiervoor naar smsgedragscode.nl en volg de aanwijzingen. Het instellen van de filter is gratis en de blokkering wordt binnen 1 dag verwerkt.

Let op!

  • Als uw mobiele nummer geblokkeerd is voor sms-diensten, kunt u geen gebruik meer maken van sms-diensten. U kunt in dat geval dus geen abonnement nemen op file-informatie, maar ook niet stemmen op uw favoriete kandidaat in een tv-programma. Uiteraard kunt u de blokkade ook weer verwijderen.
  • Als u bij het aansluiten of verlengen van uw abonnement een deblokkadeslot heeft ingesteld, kunt u de blokkade niet zelf verwijderen. Neem hiervoor dan contact op met onze klantenservice.

    Verschil sms-dienst en mobiele-internetdienst

    Sms-diensten en mobiele-internetdiensten lijken op elkaar, maar zijn niet hetzelfde. Bij een sms-dienst ontvangt u de gevraagde informatie direct op uw mobiele telefoon, meestal via sms. Bij een mobiele-internetdienst krijgt u toegang tot een website, waar u de informatie vervolgens zelf kunt bekijken of downloaden.

    Eenmalig of abonnement

    Sms-diensten en mobiele-internetdiensten zijn er in twee varianten. De eerste variant is de eenmalige dienst: u betaalt dan één keer en u ontvangt de gevraagde informatie ook één keer. De tweede variant is een abonnement: u krijgt dan na aanmelding regelmatig informatie en u betaalt daar iedere keer opnieuw voor.

    Sms-spam

    Sms-spamberichten zijn berichten die u ongevraagd ontvangt en waar u niets voor hoeft te betalen. Sms-spam is dus iets anders dan betaalde sms-diensten. Telfort Zakelijk is erin geslaagd het grootste deel van de sms-spam te beëindigen. Ontvangt u toch nog sms-spamberichten? Kijk dan op de website Spamklacht van de Autoriteit Consument & Markt. Hier vindt u meer informatie over afmelden.

    Kosten op uw factuur

    Op uw factuur vindt u de kosten voor betaalde sms-diensten en mobiele-internetdiensten onder het kopje ‘Premium diensten’. U ziet daar een viercijferig nummer. Dat nummer is de ‘shortcode’ van de aanbieder. Het is mogelijk dat via één shortcode meerdere diensten worden aangeboden. Op de website Payinfo ziet u welke diensten horen bij de shortcode op uw factuur.

    Nog geen antwoord op uw vraag?

    Neem dan op één van de volgende manieren contact met ons op: